شواهدی در تأثیر استاتین‌ها در جلوگیری از لخته شدن خون در رگها

 تحقیقات جدید نشان می‌دهد استاتین‌ها نقش مهمی در کاهش خطر ترومبوآمبولی عروقی(‌VTE) بازی می‌کنند، بنابراین مصرف استاتین‌ها می‌تواند به کاهش قابل توجه تشکیل لخته‌ی خون در نقاط خاصی از بدن کمک کند.

 شواهد جدیدی در تحقیقات پژوهشگران دانشگاه لستر و بریستول ارائه گردید که نشان دهنده‌ی نقش مهم استاتین‌ها در جلوگیری از تشکیل لخته درعروق نقاط خاصی از بدن است.

پیشتر، این تیم تحقیقاتی، مطالعات متعددی را که بر روی قرص‌های کاهنده‌ی کلسترول انجام شده بود، آنالیز کرده و دریافتند که این گروه از داروها ممکن است نقش بالقوه‌ای در کاهش خطر ترومبوآمبولی وریدی راجعه (‌VTE) داشته باشند. نتایج این آنالیز در مجله‌ی the European Heart Journal ممنتشر شد. به دنبال آن، مطالعه‌ی مشابه‌ای در ماه ژانویه از همین تیم تحقیقاتی منتشر شد که در آن به کاهش 15 تا 25 درصدی خطر VTE با مصرف استاتین‌ها اشاره شده بود.

 در تحقیق کنونی که توسط پرفسور Khunti استاد مراقبتهای اولیه دیابت و عروق در دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه لستر با همکاری مرکز دیابت لستر و به رهبری دانشگاه بریستول انجام شد، محققان به بررسی نقش احتمالی استاتین‌ها در جلوگیری از VTE پرداختند، اما شواهد موجود با هم هماهنگ نبود. به همین دلیل برای دسترسی به اطلاعات بیشتر، محققان به بررسی ارتباط بین استاتین‌ها و VTE راجعه پرداختند. بررسی این ارتباط از آنجایی حائز اهمیت بود که این وضعیت هر شش ثانیه جان یک نفر را در جهان می‌گیرد.

 اگرچه بطور جدی می‌توان از تشکیل اکثر لخته‌های خون به طور کامل با مراقبت صحیح اجتناب کرد، اما درمان این وضعیت بار اقتصادی زیادی را به سیستم‌های درمانی وارد می‌کند.

 این مطالعه شامل آنالیز 8 مطالعه‌ی انجام شده در این زمینه با حضور بیش از 103500 شرکت کننده‌ بود. محقق ارشد این پژوهش دکتر Kunutsor از واحد تحقیقات اسکلتی عضلانی در دانشکده‌ی علوم بالینی دانشگاه بریستول گفت: اگر چه تحقیقات ما به منظور شناسایی علت VTE انجام نشده است اما بر نقش بالقوه‌ی درمان با استاتین‌ها در هنگام برخورد با این وضعیت تاکید دارد، نتایج بررسی‌های ما شواهدی را ارائه نموده است که نشان می‌دهد استاتین‌ها دارای پتانسیل بالقوه‌ای در جلوگیری از VTE اولیه و ثانویه هستند. امید است که این کشف بتواند منجر به ارائه دستورالعمل جدیدی برای درمان و گسترش استفاده از این گروه دارویی باشد که در حال حاضر برای پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی تجویز می‌گردد.

 منبع:www.sciencedaily.com/releases/2017/03/170328120621.htm